8/06/2013

8/06/2013

Malarskie inspiracje

Dzisiaj proponuję zabawę w skojarzenia :) Chyba każdy, kto stoi przed zadaniem zaprojektowania lub uszycia sukni z przeszłości, chce uczynić ją jak najbardziej "prawdopodobną". I tutaj pomocą służą liczne obrazy,  na których możemy podziwiać piękne panie i równie piękne suknie. Niektórym służą one za inspirację, innym- za gotowy model. 




Milena Canonero szczególnie zadbała o to, żeby suknie noszone przez Marię Antoninę w mniejszy lub większy sposób nawiązywały do tych, które znamy z przedstawiających ją obrazów. Strona costumersguide od razu podsuwa nam takie dwie pary: 











Oba te obrazy przedstawiają młodą Marię Antoninę, więc bez trudu możemy założyć, że to właśnie one stały się inspiracją do zaprojektowania tych dwóch sukien. Ale spójrzmy na tę żółtą suknię: 




I porównajmy ją z poniższym obrazem Schalla: 







Czy to właśnie on zainspirował Canonero do zaprojektowania uroczej robe à l'anglaise retroussée? Nie mam pojęcia, ale wydaje się to być całkiem prawdopodobne! Teraz spójrzmy na tę suknię w stylu tureckim uszytą z delikatnego materiału w paseczki: 

Źródło obrazka.

Kiedy ją zobaczyłam, od razu przyszedł mi na myśl ten obraz: 




Pomimo istotnych różnic, wszystkie trzy suknie są jednak do siebie bardzo podobne! 
Nie wiem jak Wy, ale ja bardzo lubię oglądać na filmach "żywe obrazy". W MA też mamy szansę obejrzeć scenę, w której królowa pozuje do obrazu ze swoimi dziećmi: 






Jakiś czas temu pisałam o sukni noszonej przez Madame de Merteuil w "Niebezpiecznych Związkach", która jest bliźniaczką tej z portretu madame Pompadour: 

Źródło obrazka.

Źródło obrazka.

To jednak nie koniec pokrewieństw tym filmie! W jednej z sukien madame de Tourvel z łatwością możemy rozpoznać tę z obrazu Pompea Batoniego: 


Źródło obrazka.

Inny "żywy obraz" możemy podziwiać w filmie "Ostatnia kochanka". Bohaterka ożywia obraz Goyi przedstawiający "Ubraną Maję": 


Francisco Goya "La Maja vestida", 1803
Kto miał ochotę uszyć ochotę uszyć sobie piękną suknię Giselle z "Zaczarowanej", ale uważał ją za zbyt mało historyczną, może odetchnąć z ulgą. Na stronie costumersguide możemy zobaczyć obraz z 1904 roku, z którego spogląda na nas dama ubrana w suknię niemal identyczną: 




 John Sargent Millicent Duchess Of Sutherland, 1904
Jednak na mnie największe wrażenie zrobił jeden kadr z musicalu "Cabaret". Przez dosłownie kilka sekund możemy zobaczyć taką oto, siedzącą przy stoliku kobietę: 

Źródło obrazka.
Jest to Sylvia von Harden, którą Otto Dix sportretował w 1926 roku: 



Źródło obrazka.
Także rekonstruktorki chętnie korzystają z obrazów nie tylko w formie inspiracji, ale i gotowych wzorów. Nie wiem jak Wam, ale mi takie właśnie rekonstrukcje podobają się chyba najbardziej! Ich niekwestionowaną mistrzynią jest Augustintytar



Gabriel Getsu Femme jouant de viola de gamba, 1663

 Joshua Reynolds Lady Worsley, 1776

Auguste Toulmouche Le billet, 1883

Jak Wam się podobają takie malarskie inspiracje? 

Pozdrawiam, 
Gabrielle 
Copyright © Modna historia , Blogger