7/30/2019

7/30/2019

O mnie


Fot. Karolina Żebrowska

Nazywam się Gabriela Juranek i zajmuję historią mody i obyczajów w XVIII-wiecznej Francji. Szczególnie interesuje mnie sposób, w jaki na przestrzeni tego stulecia zmieniało się postrzeganie tego, co męskie i kobiece, oraz związek między modą a moralnością (niemoralnością także). W 2017 roku ukończyłam studia licencjackie na historii sztuki i obroniłam pracę pt. "Przemiany robe en chemise i fourreau w latach 1785-1794", pisaną pod kierunkiem pani dr Anny Straszewskiej. W 2019 roku ukończyłam studia magisterskie na kulturoznawstwie. Moja praca magisterska, pisana pod kierunkiem pani prof. Ewy Kosowskiej, nosi tytuł "Robe à la polonaise w modzie arystokracji francuskiej w 2. połowie XVIII wieku". 

Modna Historia (wtedy jeszcze pod nazwą La reine de retro) powstała w kwietniu 2013 roku i jest miejscem, za pomocą którego chcę w prosty i przyjemny sposób dzielić się z innymi moją pasją, jaką jest historia mody i obyczajów w XVIII wieku. W ramach urozmaicenia czasem piszę także o innych epokach, takich jak czasy panowania Ludwika XIV czy początek XIX stulecia. Tworzone przeze mnie wpisy mają zróżnicowany poziom trudności, dzięki czemu każdy może znaleźć tutaj coś dla siebie - zarówno ten, kto chce zgłębić największe tajniki mody XVIII wieku, jak i ten, kto po prostu chce zachwycić się pięknymi ubiorami i sztuką doby oświecenia. 

Wybrane artykuły: 
  • „Płeć mody. Kształtowanie się estetyki płci na podstawie francuskich publikacji modowych z lat 1768-1793”. W: „Orbis Linguarum”, red. Jadwika Cook, Tomasz Wysłobocki, vol. 50, Dresden-Wrocław 2018, s. 375-388.
  • „Przemiany robe en chemise i fourreau we Francji w latach 1785-1794, Łódź 2018.
  • „Jak pancerz zamienił się w gorset. Geneza i rozwój motywu corselet w sztuce nowożytnej”. W: „Historia odzwierciedlona w sztuce”, red. K. Łukomiak, Łódź 2018, s. 83-122.
  • Z antykizującego portretu na paryskie bulwary. O genezie robe en chemise. W: Sztuka stroju, strój w sztuce, Warszawa-Toruń 2016, s. 59-78. 
  • Komunikacja za pomocą ubioru w ostatniej ćwierci XVIII wieku. W: Koło historii, nr. 18, Lublin 2016, 97-106. 
  • Przemiany robe à la circassienne i jej związek z robe à la polonaise na podstawie czasopisma Galerie des modes. W: Fax Historica, nr. 3, Katowice 2015, s. 68-92. 

Wybrane referaty wygłoszone na konferencjach: 
  • referat Między arystokratyczną deformacją a sentymentalną naturalnością. Przemiany w sposobie postrzegania kobiecego ciała i kształtującego go gorsetu we Francji w 2. poł. XVIII wieku na interdyscyplinarnej konferencji naukowej Deformacje: wynaturzenie, pozorność, dysonans zorganizowanej przez Katedraę Historii Sztuki Kościelnej i Muzealnictwa Instytutu Historii Sztuki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II i stowarzyszenie ARTmagedon (2019)
  • referat Between the libertine provocation and the return to nature. Fashion for bare breast in France in 1765-1804 na VI Jornadas de Historia, Arte y Diseño de Moda zorganizowanych przez Centro Superior de Diseño de Moda de Madrid de la Universidad Politécnica de Madrid i Museo del Traje (2019)
  • referat Séduits par les vêtements: vêtements comme élément de la pratique de la séduction dans La vie de Marianne de Pierre de Marivaux et Pamela de Samuel Richardson na Colloque International « Regards croisés sur le code vestimantaire: des pratiques sociolguistiques aux représentations littéraires » zorganizowanym przez Université « Dunărea de Jos » w Gałaczu (2019) 
  • referat Moda francuska w latach 1775-1789: między wielokulturowością a utrwalaniem własnej dominacji w modzie ówczesnej Europy na ogólnopolskim sympozjum „Różne wzory” zorganizowanym przez Sekcję Antropologii Społecznej PTS, Sekcję Socjologii Sztuki PTS i Oddział Lubelski Polskiego Towarzystwa Socjologicznego (2018) 
  • referat Marianna ikoną mody? Ubiór jako element kształtowania tożsamości kobiet w Paryżu w latach 1789-1794 na Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Sztuka rewolucyjna zorganizowanej przez Instytut Nauk o Literaturze im. Ireneusza Opackiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (2018)
  • referat Uczesania jako wyraz przemian społeczno-kulturowych we Francji w latach 1768-1785 na Ogólnopolskiej Konferencji Studencko-Doktoranckiej „Przepych, nadmiar, kicz – pusta forma, czy ukryte znaczenie?” zorganizowanej przez Koło Naukowe Studentów Historii Sztuki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (2018)
  • referat Wyzwolenie ciała i kobiecej seksualności w modzie francuskiej w ostatniej ćwierci XVIII wieku na międzynarodowej konferencji naukowej "X Łódzka Wiosna Młodych Historyków" zorganizowanej przez Studenckie Koło Naukowe Historyków Uniwersytetu Łódzkiego (2017)
  • referat Przemiany w modzie męskiej i wiodącym wzorcu męskości na przykładzie francuskich publikacji modowych z lat 1778-1793 na III Ogólnopolskiej Konferencji Studiów nad Strojem "Co (nie)przystoi mężczyźnie" zorganizowanej przez Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Klub Kostiumologii i Tkaniny Artystycznej przy Oddziale Warszawskim SHS oraz Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie (2017)

Wybrane wykłady i wydarzenia, które prowadziłam:
  • wykład „Geneza i ewolucja sukni en chemise” w Klubie Kostiumologii w Warszawie 
  • wykład „Od sznurówki do bawetu. Osiemnastowieczny ubiór kobiecy i jego zmiany na przestrzeni dekad” w zespole szkół nr 7 w Tychach 
  • wykład „Bezcielesna, mroczna, egzotyczna. Romantyczna moda kobieca w latach 1800-1840” w ramach Festiwalu Nauk w 1. Liceum Ogólnokształcącym w Tychach 
  • „Rokokowa wizja kobiecości”, „Modne rewolucje”, „Moda w służbie historii” – cykl prelekcji w ramach spotkań koła historycznego w 1. Liceum Ogólnokształcącym w Tychach 
  • pokaz mody historycznej w ramach obozu dla osób niepełnosprawnych w Szczyrzycu 
  • pokaz mody historycznej w ramach festynu fundacji Lex Civis w Katowicach

Copyright © Modna historia , Blogger