4/10/2020

4/10/2020

O mnie


Fot. Karolina Żebrowska

Nazywam się Gabriela Juranek i na co dzień zajmuję się historią ubioru, mody i obyczajów w XVIII-wiecznej Francji. W moich badaniach w sposób szczególny skupiam się na takich zagadnieniach jak przemiany w sposobie postrzegania kobiecości i męskości oraz związek między modą a libertynizmem i moralnością. W 2017 roku ukończyłam studia licencjackie na historii sztuki i obroniłam pracę pt. "Przemiany robe en chemise i fourreau w latach 1785-1794", pisaną pod kierunkiem pani dr Anny Straszewskiej. W 2019 roku ukończyłam studia magisterskie na kulturoznawstwie. Moja praca magisterska, pisana pod kierunkiem pani prof. Ewy Kosowskiej, nosi tytuł "Robe à la polonaise w modzie arystokracji francuskiej w 2. połowie XVIII wieku". Od 2019 roku jestem doktorantką w Szkole Doktorskiej Uniwersytetu Śląskiego. 

Modna historia to projekt, dzięki któremu chcę przekazywać wiedzę o pełnej sprzeczności kulturze XVIII-wieku, łamiąc przy tym narosłe wokół tego stulecia liczne stereotypy. Na blogu zamieszczam teksty poświęcone XVIII-wiecznych modzie, obyczajom i mentalności, oraz wykonywane przeze mnie tłumaczenia fragmentów tych z ówczesnych tekstów, które nie są dostępne w języku polskim. Tworzone przeze mnie wpisy mają zróżnicowany poziom trudności, dzięki czemu każdy może znaleźć tutaj coś dla siebie - zarówno ten, kto chce zgłębić największe tajniki mody XVIII wieku, jak i ten, kto po prostu chce zachwycić się pięknymi ubiorami i sztuką doby oświecenia. 

Jeśli masz do mnie jakieś pytania, zachęcam do kontaktu mailowego: 
gabrielaajuranek@gmail.com

Wybrane artykuły mojego autorstwa: 
  • The Libertine Body: Bare Breasts in French Fashion, 1775-1800, "Journal of Dress Historians", Vol. 3, Issue 4, Winter 2019, pp. 34-70. 
  • Płeć mody. Kształtowanie się estetyki płci na podstawie francuskich publikacji modowych z lat 1768-1793, „Orbis Linguarum”, red. Jadwika Cook, Tomasz Wysłobocki, vol. 50, Dresden-Wrocław 2018, s. 375-388.
  • Przemiany robe en chemise i fourreau we Francji w latach 1785-1794, Łódź 2018.
  • Jak pancerz zamienił się w gorset. Geneza i rozwój motywu corselet w sztuce nowożytnej, „Historia odzwierciedlona w sztuce”, red. K. Łukomiak, Łódź 2018, s. 83-122.
  • Z antykizującego portretu na paryskie bulwary. O genezie robe en chemise. W: Sztuka stroju, strój w sztuce, Warszawa-Toruń 2016, s. 59-78.

Wybrane referaty, które wygłosiłam na konferencjach naukowych:
  • Polonezka, bankructwo, arszenik. Przemilczana historia robe à la polonaise (1772-1785), ogólnopolska konferencja naukowa „Oświecenie nieoświecone. Poza normą i modą”, Instytut Badań Literackich PAN, 27-28 listopada 2019.
  • Była pod bronią, czyli w wytwornym dezabilu. Kulturowe znaczenie negliżu we Francji w 2. połowie XVIII wieku, ogólnopolska konferencja naukowa „Moda w zwierciadle kultury: język-literatura-kultura”, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 8-9 października 2019.
  • Między arystokratyczną deformacją a sentymentalną naturalnością. Przemiany w sposobie postrzegania kobiecego ciała i kształtującego go gorsetu we Francji w 2. poł. XVIII wieku, interdyscyplinarna konferencja naukowa Deformacje: wynaturzenie, pozorność, dysonans zorganizowanej przez Katedrę Historii Sztuki Kościelnej i Muzealnictwa Instytutu Historii Sztuki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II i stowarzyszenie ARTmagedon (2019).
  • Between the libertine provocation and the return to nature. Fashion for bare breast in France in 1765-1804 na VI Jornadas de Historia, Arte y Diseño de Moda zorganizowanych przez Centro Superior de Diseño de Moda de Madrid de la Universidad Politécnica de Madrid i Museo del Traje (2019).
  • Séduits par les vêtements: vêtements comme élément de la pratique de la séduction dans La vie de Marianne de Pierre de Marivaux et Pamela de Samuel Richardson na Colloque International « Regards croisés sur le code vestimantaire: des pratiques sociolguistiques aux représentations littéraires » zorganizowanym przez Université « Dunărea de Jos » w Gałaczu (2019). 
  • Moda francuska w latach 1775-1789: między wielokulturowością a utrwalaniem własnej dominacji w modzie ówczesnej Europy na ogólnopolskim sympozjum „Różne wzory” zorganizowanym przez Sekcję Antropologii Społecznej PTS, Sekcję Socjologii Sztuki PTS i Oddział Lubelski Polskiego Towarzystwa Socjologicznego (2018). 
  • Marianna ikoną mody? Ubiór jako element kształtowania tożsamości kobiet w Paryżu w latach 1789-1794 na Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Sztuka rewolucyjna zorganizowanej przez Instytut Nauk o Literaturze im. Ireneusza Opackiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (2018).
  • Uczesania jako wyraz przemian społeczno-kulturowych we Francji w latach 1768-1785 na Ogólnopolskiej Konferencji Studencko-Doktoranckiej „Przepych, nadmiar, kicz – pusta forma, czy ukryte znaczenie?” zorganizowanej przez Koło Naukowe Studentów Historii Sztuki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (2018).
  • Przemiany w modzie męskiej i wiodącym wzorcu męskości na przykładzie francuskich publikacji modowych z lat 1778-1793 na III Ogólnopolskiej Konferencji Studiów nad Strojem "Co (nie)przystoi mężczyźnie" zorganizowanej przez Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Klub Kostiumologii i Tkaniny Artystycznej przy Oddziale Warszawskim SHS oraz Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie (2017).

Copyright © Modna historia , Blogger